Yoga

330228_10150303317846198_1792211245_o

Body- Mind – Spirit

Så långt som 5000 år tillbaka var Yoga en vanlig praxis i hinduistiska kloster. Liksom kloster här i väst hade all daglig aktivitet ett syfte och var ett sätt att hitta en plats här på jorden i harmoni med omgivningen och det som är större en oss.

Religion är kanske inte det man kanske först associerar med Yoga, men Yoga blev utvecklat för ett större syfte, för att skapa fred.  Den fysiska delen som vi i västen förknippar med yoga är en av flera discipliner i en helhet som bygger på en hel body- mind- spirit filosofi.

Hatha Yoga, klassisk Yoga

Hatha Yoga är mer än bara fysisk träning eller ställningar. I sin ursprungliga betydelse, hänvisar Hatha Yoga till den praxis att föra harmoni till de två huvudsakliga energierna i människokroppen – energin från månen och energin från solen.

Precis som månen är i ständig förändring är det mänskliga sinnet inte det samma varje dag. Vårt sinne förändras alltid – och ofta säger vi , ”ja, jag har ändrat mig.”

Den tredje huvudenergikanal kallas ”shushumna” – som hänför sig till det centrala nervsystemet genom vår ryggrad. Ryggraden är en viktig aktör i yogan som stimuleras genom enkla positioner och andningsövningar, Hatha har som mål att skapa balans mellan alla dom tre energi kanalerna, mellan body- mind- spirit.

Ha= Sol, Tha = Måne representerar ljus och mörker, universum och jorden och det maskulina och det feminina. Hatha inkluderar alla delar i livet, förenar den vänster med den högre sidan av hjärnan, harmonin som uppstår ökar och stimulerar vår livskraft.

Hatha förenar och har en lekande effekt fysiskt såväl som psykisk och är ett system utvecklat för att bli av med gammal energi, känslor och upplevelser för att öppna en till att blir mer mottaglig mot livets glädjer.

Yoga frigör vårt potential och har ingen åldersgräns, du kan yoga hela livet. Som yoga elev är man aldrig färdig utlärd, man upptäcker alltid något nytt, yoga är för den nyfikna, den lekande, och är en resa, och sist men inte minst, yoga är något du gör för din egen del …

 

 

13445272_1031399623575234_3544238013964420983_n

Välkommen till en yoga som vill öka din livskraft, flöde & kärleken till dig själv

Hos mig kan alla Yoga, välkommen till ett pass med intuitiv vägledning genom avspänning, mjuka stretch och enkla yoga övningar.

Resan genom ett pass:

Vi startar med en mjuk uppvärmning, blir känd med andningen och förbereder oss till den styrkande delen av yogan.

Själva yogan kan vara olik från gång till gång, men du behöver inga förkunskaper för att vara med. Syftet med övningarna är att lugna ner kroppen och få i gång energin.

Vi avslutar med andningsövningar, vi gör övningar för att samla, ta kontroll över energin vid hjälp av andning och fokus.

Det bästa delen kommer till slut, Shavasana, en liggande avspänning och en resa genom kroppen. I Shavasana integrerar du allt du har gjort genom ett pass, kroppen får nyttiggöra sig av all aktivitet och restitueras helt in i cellerna.

Yoga:

  • lugnar ner nervsystemet
  • hjälper mot ryggont, huvudvärk, stress, ångest, oro, depression och sömnproblem
  • styrker och bygger upp kropp och immunförsvar och ökar kroppens egen förmåga att läka sig själv
  • förebygger stress, åldersrelaterade utmaningar och livsstilssjukdomar
  • öppnar upp för mer kraft och flöde i kroppen, mentalt och i livet
  • djupa och långa avspänningar med fokus på andning och närvaro i kroppen styrker dig i att sortera intryck och energi

Regelbunden yoga och avslappning hjälper dig att samla och hålla ordning på din egen energi, och stärker kroppens förmåga till att läka sig själv.

 

 

img_95791

”Yoga, inte bara motion, men också etik, moral & filosofi”

 The Eight Limbs of Yoga, den åttafaldiga vägen.

Patanjali var en indisk filosof som levde i Indien kring Kristi födelse. Han är upphovsman till Yoga Sutra, en central skrift inom yogisk filosofi och The Eight Limbs of Yoga. Dessa åtta steg fungerar i princip som riktlinjer för hur man lever ett meningsfullt liv, där målet med yoga är att hitta sin livsuppgift. Stegen fungerar som ett recept för moralisk och etiskt beteende och självdisciplin; de riktar uppmärksamheten mot hälsan; och de hjälper oss att erkänna de andliga aspekterna av vår natur.

 

1. Yama

Den första delen, Yama, handlar om etiska normer och känsla av integritet, med fokus på vårt beteende och hur vi förhålla oss i livet. Att praktisera Yama betyder att man ska inte skada sig själv eller andra. Yamas är universella metoder som den gyllene regeln, ”Gör mot andra som du skulle ha dem göra eder.”

2. Niyama

Niyama, den andra delen, har att göra med självdisciplin och andliga ceremonier. Regelbunden meditation, visa tacksamhet, som att tacka före måltider, att utveckla egen personliga meditation, eller att göra en vana att ta kontemplativa promenader ensam är alla exempel på Niyama i praktiken.

3. Asana

Den tredje delen omfattar Asanas. arbetsställningar som praktiseras i yoga, och det som är mest utbredd i västen. I yogisk mening är kroppen ett tempel av ande och vi ska vårda vår kropp som ett tempel, och är ett viktigt steg i vår andliga tillväxt. Genom bruket av Asanas utvecklas vanan av disciplin och förmåga att koncentrera sig vilka båda är nödvändiga för meditation.

4. Pranayama

Generellt översättas som andningskontroll, denna fjärde steget består av tekniker för att få herravälde över andningsprocessen samtidigt som man erkänner kopplingen mellan andningen, sinnet och känslorna. Som antyds av den bokstavliga översättningen av Pranayama ”förlängning av livskraft” yogis anser att det inte bara föryngrar kroppen men faktiskt förlänger livet självt. Du kan öva Pranayama som en isolerad teknik (dvs. helt enkelt sitta och utföra ett antal andningsövningar), eller integrera den i din dagliga Hatha yoga rutin.

5. Pratyahara

Pratyahara, det femte steg innebär indragning eller sensorisk transcendens. Det är under detta skede som vi gör medvetet försök att dra vårt medvetande bort från den yttre världen och yttre stimuli. Mycket medvetna flyttas uppmärksamheten inåt. Bruket av Pratyahara ger oss en möjlighet att ta ett steg tillbaka och ta en titt på oss själva. Detta tillbakadragande tillåter oss att objektivt observera våra cravings: vanor som kanske skadliga för vår hälsa och som sannolikt störa vår inre tillväxt. Det är den här delen tillsamman med Pranayama man i dag också kallar för Mindfulness

6. Dharana

Som varje steg förbereder oss för nästa, bruken av Pratyahara skapar inställningen för dharana eller koncentration. Efter att ha blitt av med externa distraktioner, kan vi nu ta itu med distraktioner i sinnet själv. Ingen lätt uppgift! Vid utövandet av koncentration, som föregår i meditation, lär vi oss att sakta ner tankeprocessen genom att koncentrera på en enda mental objekt: ett specifikt energisk centrum i kroppen, en bild av en gudom, eller den tysta upprepningen av ett ljud. Vi, har naturligtvis redan börjat utveckla våra koncentrationsförmåga i de tre tidigare etapperna av hållning, andningskontroll, och tillbakadragande av sinnena. Även om vi i Asana och Pranayama blir uppmärksamma våra handlingar,  reser vår uppmärksamhet. Vårt fokus skiftar ständigt och vår praxis är att finjustera hållning eller andningstekniken. I Pratyahara blir vi själv uppmärksam och fokuserar vår uppmärksamhet på en enda punkt, och längre perioder av koncentration leder naturligt till meditation.

7. Dhyana

Meditation eller kontemplation, den sjunde etappen av ashtanga, är ett oavbrutet flöde av koncentration. Även om koncentration (dharana) och meditation (Dhyana) kan tyckas vara en och densamma finns en fin skiljelinje mellan dessa två steg. Där dharana praxis är en tillspetsad uppmärksamhet, är Dhyana slutligen ett tillstånd av att vara lyhörd utan fokus. I detta skede har sinnet blivit lugnt, och i stillheten produceras få eller inga tankar alls. Den styrka och uthållighet som krävs för att nå detta tillstånd av stillhet är ganska imponerande. Men ge inte upp. Även om detta kan tyckas vara en svår om inte omöjlig uppgift, kom ihåg att yoga är en process. Även om vi inte kan nå en perfekt pose, eller den ideala medvetandetillstånd, drar vi stor nytta av alla våra framsteg.

8. Samadhi

Patanjali beskriver denna åttonde och sista steget samadhi som ett tillstånd av extas. I detta skede förenas meditatören med hans eller hennes fokus punk helt och hållet, därav uttrycket, union= Yoga). Meditatören kommer att förverkliga en djup koppling till närvarandet, sin inre kraft och en samhörighet med alla levande ting. Med denna insikt kommer en ”frid som övergår allt förstånd”; upplevelsen av lycka och vara i ett med universum. På ytan kan det tyckas vara en ganska ”helig” och flummigt typ av mål. Men om vi stannar upp ett lite tag och känner efter vad vi verkligen vill få ut av livet, skulle inte glädje, själv realisation, och frihet på något sätt hitta sin väg till vår lista över förhoppningar, önskningar och begär? Vad Patanjali har beskrivit som slutförandet av yogiska vägen är vad alla människor strävar efter innerst inne, nämligen: fred. Vi kan också egna en tanke åt det faktum att det sista steget av yoga-upplysning-kan varken köpas eller ägas. Det kan bara upplevas, vars pris är den ständiga studentens hängivenhet till sin yoga praxis……

”Peace can be reached through meditation on the knowledge which dreams give. Peace can also be reached through concentration upon that which is dearest to the heart.”

Patanjali

 

 

 

 Mindfulness ett liv i närvaro

“Your vision will become clear only when you look into your heart. Who looks outside, dreams. Who looks inside, awakens.” – Carl Jung
Kapaciteten för personlig transformation finns i var och en av oss, men det är ofta dolt under ytan och försummas av de krav och rutiner i vårt dagliga liv. Din andning är en liten men högst viktig ingrediens för en frisk kropp och god hälsa,  genom att bli mer nyfiken och mer medveten om hur du andas eller utöva medveten närvaro i din vardag kan leda till extraordinär omvandling.

Forskning, vården och militären är bara en bråkdel av alla som omfamnar Mindfulness

Mindfulness betyder medveten närvaro, närvaron är ett resultat att man tar kontroll över sin andning med genom enkla andnings övningar och kropps medvetande.

Mindfulness har numera blir ett hushållet namn, men även om det är snabbt ökar i popularitet i västvärlden, särskilt när det gäller psykologi, är Mindfulness inte ett nytt koncept. Mindfulness blir i dag räknad för att vara en del av både traditionell psykologi, där syftet är att lindra fysiska och mentala besvär som depression eller ångest. Inom vården anses Mindfulness vara en viktig nyckel för rehabilitering och lindring av fysiska och kroniska sjukdomar, med fokus på att psyke och sinne går hand i hand.

Generellt sätt anses Mindfulness att höja nivåerna av långsiktig välbefinnande och tillfredsställelse.

Många anser Mindfulness att ha sitt ursprung buddhismen, men i dag vet man att redan innan Buddhas födelse vid ca 2500 år sedan, har man nedteckningar på  att så långt tillbaka som till 5000 år sedan praktiserades hinduistisk yoga en rad meditationer, av vilka några involverade Mindfulness.

Även om många har försökt är inte Mindfulness en Trademark eller varumärke och det finns heller ingen uppfinnare som äger Mindfulness.

Mindfulness är en kvalitet av närvaro som är inneboende i alla människor, medvetenhet är en naturlig och vacker kvalitet av att vara människa som inte kan begränsas till en viss tradition eller land.

Som behandling sprider Mindfulness som eld i torrt gräs, och anses vara en mycket effektiv behandling mot trauman , så bra att Amerikanska Defence Departement förespråkar yoga och andnings övningar (Breahte Work) Prana Yama i sin rehabilitering av krigsveteraner.

Det anses att i redan 2020 vill  folksjukdom nr ett i välden vara stress, ångest och depressioner och förvålla enorma social ekonomiska besvär, ohälsa. All forskning visar att Mindful Yoga och andningsövningar7 prana yama, och avspänning/ yoga nidra  har större effekt på Posttraumatisk Stress Syndrom en antidepressiva. I så stor grad att det nu erbjuds som behandling i stället för medikament inom det amerikanska försvaret, amerikansk försvar har som alla andra militanta traditioner insett nyttan av fokus genom andning, meditation och yoga och nu utbildas ledare i alla ledd till att leda sina manskap i Prana yama, yoga och meditation.

Navy Seals, amerikanska flottans attackdykare och specialförband, anammar sig endast av teknik som fungerar och inget annat, Navy Seals är inga fluffiga New – Age -människor men, tränar sina soldater med fokus och lugn innan kamp.

För över 5000 år sen var yoga endast för munkar och en hemlig tradition, den blev först tillgänglig för folket efter att en Indisk regent övertygade en mästare inför en hemlig munk orden till att träna prinsens soldater i Yoga för att ge disciplin, fokus och styrka. Sen dess har yogan spridit sig och vi i västen har länge sökt till yoga för inre ro och fysisk styrka. I västen har vi valt att dela upp yogan, och anammat yoga som träning med fokus på fysisk yoga/ asanas. Asanas bara är en liten del, andningen, Prana yama är en annan del, detsamma är Mindfulness. Det som är så underbart med Mindfulness är att det inte krävs att du skall yoga eller åka till ett studio för att träna upp ditt närvarande, men det är självklart mycket enklare att nå ett djupare tillstånd av inre ro och fokus vid hjälp av en erfaren lärare.

 

Mindfulness praxis i dag innebär man på kort tid och med enkla metoder med extrema resultat.

Fördelar med aktiv andning & Medveten närvaro:

  • fokus
  • lugn
  • överblick

 

Att leva ett liv i medvetenhet / mindfulness är så mycket enklare en du tror, så här gör du:

  • Öva självmedkänlsa genom egenvård tjugo minuter per dag, yoga, mindfulness, bad, bastu, dansa, skapa något som ger dig energi och personlig glädje
  • Anta en attityd av tacksamhet, fokusera på vad du är tacksam över, varje kväll, tänk på 3-5 saker du är tacksam för
  • Var stilla – Andas
  • Logga ut av mobilen och in i ditt liv, det finns ingen App för lycka

 

 

IMG_20170223_112159_794

Breathe, Kurser med fokus på andning & medveten nävaro.

 

Pust, Prana Yama & Breathe Work, kärt barn har många namn, vad händer när vi andas aktivt är en individuell upplevelse, men har ett enorm kollektiv effekt.

När vi inte andas, stryper vi själva källan till liv, när vi inte andas, stoppar allt i värsta fall dör vi….

 


Mindfulness & Stresshantering

Kurs med fokus på her och nu, öva fokus, sänka stress

  • Prana yama
  • Enkel kroppscanning
  • Fysiska övningar, sittande och ståe

Hitta glädjen, livskraft och energin bortom stress, sjukdom och ta kontroll över dina tankar, din tid & ditt liv liv!

Som en människa av tiden vi lever i är det lätt av fångas av ekorrhjulet, vi hinner inte med, vi sträcker inte till. Alla vill vi mer en vi kan, men hur ska man få tid med allt och alla?

Kursen bygger på enkla princip från Mindfulness med fokus på enkel kroppskännedom, andning och att bara vara här och nu.

Det behövs inga förkunskaper krävs, kom som du är och börja där.

“Feelings come and go like clouds in a windy sky. Conscious breathing is my anchor.”

– Thich Nhat Hanh

 


Stretchning & Stresshantering på jobb

Förebygga eller sänka sjukdoms dagarna för dina anställda?

Ta kontakt för en lösning som passar in i din vardag.

All forskning visar att Yoga och enkla stretch och andningsövningar på jobb, sänker puls, sjukdom och stress och ökar effektivitet, fokus och trivsel.

Få en arbetsdag fylld med helhjärtat engagemang med Minfulness på jobb!

 

1098093_10151499967256198_1100193289_n

 

Resan hit

 

”Jag har alltid fått höra att jag har en lugnande effekt på folk, jag tror att det beror på att jag är lugn, jag har aldrig känt att det jag gör är mystiskt”

 

Photo: Tine Dyrkorn

Från första gång jag tok i en klient fick jag höra att jag gav healing.

Jag uppskattade inte alls den tolkningen av min Aromaterapi, allt jag gjorde var ju att ”massera”, men det jag upplevde var ett fantastiskt flöde i kropp och sinne. Varje behandling var en resa, klienten som under tiden blev alltmer lugnare av värmen, oljorna och min närvaro, massagen, musiken, stillheten.

Helheten och att jag själv gick in i meditativ tillstånd där jag upplevde att allt jag hade lärt mig så långt i livet gav mening, att det gav en effekt under massagen kan man ju förstå, men healing? Jag var ändå en ganska normal 18 åring och hade ingen aning om vad healing var och tryckte att alla som pratade om healing och New Age dravel var för flummiga till att lita på. När man har växt upp med en mycket aktiv familj och själv varit aktiv skidåkare och dansare hade jag en ganska fysisk tillnärmning till livet, jag hittade dok stor glädje i djup avspänning som var en daglig praxis genom hela högstadiet och gymnasietiden vilket gjorde att jag raskt kunde hitta mitt centrum i en mycket aktiv vardag.

Under 80 talet ägde och jobbade min mamma på en naturklinik i centrala Oslo nära Norges politiska högborg. Hon upplevde en boom av klienter och en enorm pådrag från folk med topp jobb, med höga axlar och stressiga liv. Min mamma är en mycket kvalitets medveten kvinna, och hade svårigheter med att hitta folk hon tyckte kvalificerade till hennes klinik, och det gick inte länge innan hon bestämde sig för att jag skulle invigas och ut och praktisera allt hon hade lärt mig under åren.  Jag nekade, inte tyckte jag om människor, eller att massera, men av en eller annan anledning övertygade hon mig att starta som lärling, det var en hård men otrolig intressant skola.

Under en lång och utmanande utbildning och efter min stora och förvåning upplevde jag att hitta hem i något som gav enormt mycket energi och klarhet.

Färdig utbildad, fick jag fort en fast kund bas som berättade om hur mina behandlingar ändrade deras kroppsliga och mentala besvär. Jag hade svårt för att ta till mig att jag skulle vara ansvarig för deras lekande, men jag visste ju att de eteriska oljorna jag jobbade med hade stor effekt i riktig mängd, en liten droppe till eller från kunde avgöra allt. Jag läste och pluggade allt jag fick tag i av böcker om örtmedicin, och gick kurser och utbildade mig i Reflexologi, meridianlära och ör- akupunktur. Jag andades och levde för var att hitta sätt att komma åt knutorna som låg under huden, angelägna att bli upplösta, men jag ansåg det inte som healing, men en fysisk reaktion på en mycket fysisk behandling.

Ett av dom ögonblick som generade mig mest var när en mycket påståelig kund ville bevisa för mig att jag gav healing och jag fick hålla mina händer 10 cm över hans rygg och sedan öka distansen tills han inte kunde känna mina händer längre, jag tyckte han var helknäpp, och även mera crazy när han erbjöd mig jobb på hans Healing klinik. Det var länge innan jag förstod min egen energi och insåg hur stor effekt den har på folk.

Det har tagit mig lång tid att förstå vad jag skulle använda all min energi till, i dag förstår jag att jag behövde mognas en hel del för att förstå, men det som för mig var helt naturligt och en självklar upplevelse upplevdes som lekande, jag förstår nu varför att det upplevdes som healing.

Jag har alltid fått höra att jag har en lugnande effekt på folk, jag tror att det beror på att jag är lugn, jag har aldrig känt att det jag gör är mystiskt. För mig är inget mystiskt med energi, vi har alla och är omgett av energi hela tiden. Att det påverkar hur vi mår är heller inget konstigt, jag tycker alla förtjänar att lära sig hur man hanterar sin egen energi, och inte minst hur man förhåller sig till andra.

Alla kan vi tjäna på att lära oss bli känd med vår egen energi genom att ta ansvar, prioritera och fokusera energin dit man vill den ska gå, men för att nå en förståelse måste man först och främst nå en form av stillhet, en stillhet man är komfortabel med, min väg till stillhet har varit genom att studera kontrasten mellan fysisk aktivitet och aktiv vila, genom Yoga, Meditation, Aromaterapi och AuraTransformation tm.

Att hitta en stillhet i sig själv ger mer självförtroende, man blir starkare och kan tåla livets överraskningar, och framför allt det har god effekt på omgivningen.

Jag tror att det att jag fick uppleva den stillheten i så tidigt ålder har gjort att jag söker stillheten i allt, resultatet är att jag upplever en enorm kärlek till livet.

Min resa har lärt mig vad jag måste göra för att leva ett balanserad liv, jag har lärt att vara sann och ta dagen som den är. Men mest av allt att ha medkänsla med mig själv, att se mitt värde och låta mig älskas och att våga leva i kärlek. Stillhet och kärlek hör i hop, man kan inte hitta sitt inre centrum när man springer eller bollar 10 bollar samtidig, att hitta stillhet är en kärleksförklaring till dig själv, och det är i stillheten du hittar kärlek och medkänsla.

Det är ganska enkelt, att hitta stillheten är en avgörande och viktig nyckel för god hälsa och ett gott liv.

Yoga, Andning och Avspänning är sätt att hitta en inre tillit och styrka. Yoga och Mindfulness omfamnar hela dig som du är, och lär dig att hitta ditt centrum där du är.

Jag älskar mitt jobb som yogalärare och älskar dela just den stilla kraften med mina elever i mina klasser, ock det är med en enorm glädje och tacksamhet jag dagligen upplever andra hitta sina nycklar i livet.

Att leva är att älska var en som skrev till mig en gång, det är sant, vad tänker du, är du redo?

 

wp-1480178109739.jpeg

Mer om mig och vad jag gör: