Meditasjon · Uncategorized

Om å meditere

Bilde

eller rettere sagt finne ut at jeg ikke mediterer……

De siste 2 ukene har jeg begynt med en ny meditasjonspraksis, og jeg har vært ganske begeistret for dette og egentlig hatt veldig lyst til å dele litt.

For jeg har vært litt lei alle jålete og kompliserte teknikker som trekker ut tida og tar fokuset bort fra det som egentlig bare kan gjøres så enkelt,  som å bare sitte stille og følge med på pusten din, og droppe allt annet.

Så jeg gjør det nå, eh vel, jeg kan vel dele min erfaring fra i morges.

Jeg har det med å bli veldig begeistret når jeg setter meg ned og finner roen. Det er som en lykkerus som går gjennom kroppen når jeg oppdager at jeg sitter helt stille og bare er i meditasjonen, og i dag ble jeg så glad over å bare sitte og fokusere på pusten og nestippen min at jeg straks begynte å planlegge mitt innlegg her.

Umiddelbart begynte jeg på en ”mental tekst” hvor jeg forteller om sittestillingen:

  • Du setter deg et sted der du kan sitte i ro, med oppreist rygg, enten i en stol eller på en meditasjonspute, uten å lene deg intill en vegg eller stolrygg.
  • Hendene er plassert i fanget, enten oppå hverandre eller på hvert sitt kne med håndflatene vendt opp. Og gjerne en enkel fingermudra, med samlet pekefinger og tommel.

Så mens jeg sitter der og planlegger denne teksten, slår det meg, at nå er jeg helt ute av det, jeg vender tilbake til pusten, sier nesetippen innvendig, slipper tankene og lar de fly av sted, lett som en fjær..

Og så blir jeg så glad for at jeg ikke trenger et mantra, og blir så takknemlig at jeg med en gang tenker, hva skulle jeg valgt om jeg valgte et mantra…

Før jeg vet ordet av det, begynner jeg igjen, det farer av sted.

Jeg fortsetter med min mentale skriveprosess, om hva du gjør om det dukker opp tanker:

  • Du følger pusten. Hver gang det dukker opp en tanke, eller en innskytlse om å bevege kroppen, vend tilbake til pusten….Åh, så vakkert jeg formulerer dette mens jeg sitter i lotus på stuegulvet foran mitt lille alter, – kanskje jeg skal skrive litt om det lille alteret mitt også tenker jeg, og fortsetter å ” skrive” om bildet av mine indiske guruer Sri AmmaBhagavan, alle de små gavene som jeg har mottat av venner og bilder av familien min, Ganesha, blomster og en liten hvit hjort….

Så innser jeg, at jeg gjør det igjen, jeg er helt på vidda, og henter meg inn med pusten igjen, og puster lettet ut over at jeg fant ut at jeg var ute på ville veier.

Da ringer alarmen og mine 15 minutter med meditasjon over…

Yes, så det var akkurat slik det ble i dag.  Og jeg vet hvordan dette oppstår, jeg vet at jeg blir så glad og så begeistret over ting jeg oppdager, at jeg bare vil rope det ut høyt og spre det over hele verden, jeg vil være flink, og dele og fortelle hvor flink jeg er, – Se på meg, se hva jeg kan!

Intet nytt dette temaet for meg, men i dag var det liksom så mye sterkere enn før, så tydelig og så underholdende både gleden jeg opplevde i mitt mentale skrivegilde, og gleden over å se at jeg hadde sporet av, og hvor underholdende det hele var, denne vekslingen mellom å gå inn og ut og oppleve at jeg så hva jeg gjorde og fremdeles fortsatte med å meditere og skrive og observere, 3 steder på en gang….. Eh, høres litt rart ut til og med for meg som skriver dette, men det var en helt nydelig meditasjon, om du kan kalle det det?

Men slik ble det i dag, dermed… Basta 😉

Om ikke denne historien er totalt avskrekkende fra å begynne å meditere, så er mitt råd, prøv!

images-1

God meditasjon folkens, en(Joy)

Ps. Og for deg som fikk det med deg, oppskriften står over…

One thought on “Om å meditere

Kommentera

