Uncategorized

Cool Down…….

Monica følger sin egen medisin i dag, max 70% anstrengelse!

Bilde

Det er lett å lære bort og preke om hvor viktig det er med gode pauser og restituere mellom øvelsene. Hvor viktig det er å la kroppen få falle til ro, la kroppen ” din indre lærer” bestemme ditt tempo. Ja det er lett det, men jeg har en innrømmelse, de siste 2 ukene har jeg strukket strikken laaaaaaangt over det som er greit for ”min indre lærer”. 

Sånn nå er det sagt, jeg lever ikke det jeg lærer…

…ihvertfall ikke i uka som har vært.

Men sånn er det nå en gang da, noen ganger vill man så mye mer enn det man får til, og det er så gøy når det flyter av seg selv, og jeg bare bestemte meg for å trekke inn armene og flyte med.

Men når du kaster årene og lar det stå til, kan det hende at du blir slengt ut av båten og lander hodestups på bunnen. Det er vel det du kan si at jeg gjorde nå.

I yogarommet som lærer, lader jeg opp energi, det er som å slå på en bryter med ren gyllen energi som bare fyller og strømmer gjennom kroppen, jeg elsker å undervise, jeg elsker å være sammen med elevene mine, jeg kan bare bli og bli og bli værende i dette universet…

Men, det er noe som skjer når jeg går ut av rollen, da er det bare Monica igjen, og hun er så mye mer enn yogalærer- monica, hun er moren, datteren, kjæresten, søsteren og venninnen. Når hun strekker strikken for langt og kjenner hun ikke har overskudd til de som er rundt, til ”hverdagen” til livet….

…. Da er det på tide å legge seg ned i Savasana!

For yogarommet er et fristed, og kan også fort bli et tilfluktssted, bort fra hverdag, mas og krav. Der inne er det fyllt av lovord, takknemlighet og kjærlighet, og det er lett å la seg beruse, lett å la seg fange, i sin egendyrking.

Men i det jeg går ut av yogarommet og ut i virkeligheten, da kjenner jeg ”meg” – hun som vil være nær i virkeligheten og hverdagen i familien, blandt venner og kolleger, og som tar i mot, og har mot til å være i det som kommer, utenfor yogamatta.

Så da lar jeg det synke inn da. Pleier kroppen kongelig i dag, ber om unnskylding og lar kroppen og pusten falle til ro.

Slik er det med flyt, den er ikke gjevn eller konstant, men skiftende og uforutsigbar, deilig, rå og kraftfull…

Takk for påminnelsen!

One thought on “Cool Down…….

Kommentera

