FODMAP- IBS/ IBD/ ME/ CFS · Yogamat

Dagens yogamiddag, Tofu med Kokos og Bok Choy!

Bilde

Jeg har funnet ut at jeg eeeeelsker Tofu!

Etter flere år hvor jeg forarget har snyst over den lite tiltrekkende hvite deigete gele lignende soyabønne- massen har jeg endelig skjønt hvor fantastisk bra den er.

Siden jeg ikke er så god på å følge oppskrifter, går jeg heller vitenskapelig tilverks for å  gjenskape det som jeg spiser ute…… eh og siden det er en del ingredienser som jeg må holde meg unna, blandt annet de som brukes for å kamuflere matens virkelige smak så kan det by på litt utfordringer. Men jeg har oppdaget at jo mindre ingredienser, desto sterkere smaksopplevelse og desto lettere fordøyelsesprosess.

Og derfor den utlimate yogamaten!

Så jeg slår et slag for sitrongress, limeblader kokos og tofu, her kommer en liten oppskrift.

Tofu med kokos og Bok Choy på en seng av risnudler!

Innkjøpsliste:

Jeg anbefaler økologisk og non- GMO matvarer så langt det er mulig.

  • Tofu naturell, enten boks eller vakumpakket
  • Sitrongress
  • Limeblader
  • Bok Choy, ser ut som en liten salat med hvit base og grønne blader.
  • String Beans, lange grønne remser med brekk bønner, rå
  • Økologisk kokosmelk
  • Fersk rød hel chilli, små chillli
  • Fersk koriander
  • Tørr koriander
  • Økologisk salt
  • Ingefær
  • Sesamolje
  • Rapsolje/ kokosolje for steking
  • Risnudler, ser ut som taglitelle
  • Sesamfrø

Skjer tofu i terninger ca 1 x1 cm, og wok i olje sammen med 1 liten finhakket chilli og 1/2 tommel lengde ingefær. Tofuen skal ha en fin gyllenbrun farge.

Tilsett:

  • kokosmelk
  • limeblader
  • 2-3 ss tørr koriander
  • sitrongress, bank litt på gresset først for at det skal åpne seg legg hele stykker i woken, da kan du plukke hele ut etter sausen er ferdig.
  • litt salt eller gjær og gluten fri Soyasaus/ kikoman

Hell sausen over i en beholder, sett på et lokk for å holde varmen og sett til siden til resten av maten er klar.

Bilde

  • Kok opp vann til risnudlene, bruk risnudler de inneholder ikke gluten og er lettfordøyelig.
  • Legg i ønsket mengde risnudler, la trekke i max 10 min, de er best om det er litt tyggemotstand, da slipper de å klebre seg sammen.

Når risnudlene er klare, hell de over i et dørslag, og legg nudlene på et matfat, sprinkle litt sesamolje over.

  • Ta ut sitrongress og limeblader fra beholderen med tofu og kokossaus og hell over risnudlene.

Bilde

Wok grønnsaker:

  • Ha i ønsket olje, jeg bruker litt sesam for å få den asiatiske smaken
  • Begynn med stringbeans/ brekkbønnene, wok til de fremdeles er litt sprø, og har bitemotstand
  • Tilsett Bok Choy, sesamfrø og litt rå ingefær, snurr rund i woken i max 2 min. Og hell de over risnudler og Tofu.
  • Hell finhakkede koriander på toppen av maten, og maten er klar!

Spises med pinner, servres med gluten og gjærfri Soyasaus/ kikoman og soyaolje

Og nytes med dine beste folk, enjoy!

One thought on “Dagens yogamiddag, Tofu med Kokos og Bok Choy!

Kommentera

