Yoga

Sitter du her og venter på helg, ta en strekk! Stuck in a Chair, do Chairyoga :)

Lukk øynene og munnen,  plasser håndflatene på lårene og pust, Legg merke til underlaget du sitter på, fotsålene mot  gulvet, baken på stolen. Legg merke til pusten din, er den i magen, brystet, puster du i det hele tatt?

Veksle mellom å fylle magen og brystet med luft, sett armene i siden for å oppleve at du utvides innenfra.
Krum ryggen, pust!
Pust inn og se opp i taket, skyv brystet frem, vær oppmerksom på nakken, ikke sleng den fra deg!
Pust ut, se ned, skyv armene fra deg og skyt rygg som en katt, slipp hodet fra deg.
Pust inn, strekk den ene armen så høyt du kan mot taket, og den andre skyver du fra skulderen og ned i gulvet, gjenta på andre siden. Ryggsøyla er rett, hode en naturlig forlengelse av ryggsøyla. Nesa vender frem, øynene er åpne eller lukket.
Se frem, hendene samlet over hodet, pust fritt og svai fra side til side som en svaiende palme, slipp albuer og hodet.
Skulderrulle, fingertuppene er samlet på  toppen av skuldrene, pust inn når du kommer opp og ut på vei ned.
Albuer møtes foran i skulderullen, gjenta 3- 5  runder, og snu motsat vei
Pust inn plasser den venstre hånd på høyre kne,  pust ut og plasser den høyre armen bak på ryggstødet og,  se over høyre skulder. Sitt en stund og pust inn i vridningen, gjenta på motsatt side.
Pust ut, strekk armen bak deg, se på hånden, pust her og skift side.
Pust inn, skyt brystet frem igjen, støtt deg på stolsetet.
Pust ut, slipp overkroppen ned på lårene, flytt hende fra stolsetet og sett håndflatene i gulvet, vær her og pust 5- 7 ganger, fokus på magen.
La hodet henge løst, hodet er det tyngste punktet, tyngdekraften strekker ryggsøyla, pust godt for større effekt.
Pust inn og kom opp, pust ur og legg håndfatene på låret. Pust inn og løft  den ene armen,rett vinkel ut fra skulderen (så langt det er det er mulig)  Pust inn når du spriker med fingrene og ut når du krummer, gjenta 10 ganger.
Bøy tommelen inn i håndflata, de andre fingrene griper om tommelen, press luften ut av tommelen, pust ut. Veksle mellom å åpne og lukke neven, bruk kraft og luft, gjenta 10 ganger på begge armer.
Venepumpe, ( punper blodet tilbake til kroppen) pust inn når hånden peker opp og ut når fingrene peker ned, så rett arm som mulig ut fra skulderen, gjenta 10 ganer og avslutt med å sirkle hånden til hver side. Og legg håndflatene i fanget, sitt litt og bare opplev virkningen. Før du fortsetter til øvelse.
1 Pust inn og trekk det ene kneet mot deg, sitt her og sirkle foten 10 ganger til hver side.
2 Pust ut og krum tærne, pust inn og sprik med tærne. Utforsk ytterpunktene.
3 Venepumpe, pust inn og trekk tærne mot deg, pust ut og skyv tærne fra deg.
Alle fotøvelsene gjentas på begge sider, husk å puste, bruk kraft for å pumpe blodet tilbake i kroppen, det får i gang blodomløpet og styrker kroppens naturlige prosesser.
Hofteåpner. Pust inn, legg den ene foten på motsatt kne, legg en arm på kneet, ikke skyv bare pust, lå hoften og lysken åpne seg selv. Pust her 5- 10 ganger.
Sett peke og langfiner på kneet, du dytter forsiktg med fingrene, la benet vippe opp igjen av seg selv, utforsk hvor lite  du skal dytte før det skjer noe i hoften? 10 ganger, gjenta på motsatt ben.
Tvinn armer og ben, overarmene kommer i en rett vinkel frem fra skuldrene og foran brystet, lukk øynene og sitt her, bruk kraft for å få en aktiv spenning i armer og ben, pust 10 ganger.

 

 

Det var et lite yogaprogram til deg, bruk hele, deler av det eller ingeting, det er opp til deg, det virker bare ved å lese og se for deg at du gjør det, sånn er det med den saken 🙂

Ha en deilig torsdag videre, nyt sola og la deg bade i lyset inn i morgendagen og helg.

Namaste!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s