FODMAP- IBS/ IBD/ ME/ CFS · Uncategorized · Yoga · Yoga & helse

ME/ CFS helbredes ikke av leger og medisin, nøkkelen kan finnes i deg…

Jeg får ofte spørsmål om råd fra mennesker som sliter med ME/CFS og  jeg har en ting å si……

Jeg forstår desperasjonen etter å finne et menneske som har svarene, en lege som tror deg og spesialister som kan gi deg den rette behandlingen.

Jeg vet hvordan det er å leve med en uvisshet og et ønske om å finne behandling og jeg har erfart at det er ingen løsninger hos legene, medisinen eller andre mennesker. Nøkkelen fant jeg i meg selv.

Selv reiste jeg til slutt til India, det var en milepel, fysisk, mentalt og åndelig og har snudd alt på hodet mht helse….

Du kan ikke forvente at legene kan gi deg behandling mot ME, det finnes ingen kur NÅ, bortsett fra det du kan gjøre selv, enkelt og greit!

Så innen det kommer en løsning er kuren: Søk innover, og bruk meditasjonsaktiviteter, det er det faktisk forsket på og hjelper mot ME/CFS.

Jeg er ikke en av de som sier at alt sitter i hodet og at det er bare noe du innbiller deg.  Jeg er en av de som spør, trenger du virkelig en leges, en spesialist sin mening og diagnose for å ta deg selv på alvor, du må gjøre noe nå, ikke vente på at verden skal tro deg.

Jeg har vært på ME kurs i regi av NAV og 3 ukers opphold på Skogli og ble bare 10 ganger værre enn det jeg trodde var mulig, det anbefaler jeg ingen. Jeg har vært sengeligggende og totalt invalidisert av støttegrupper og mistet troen på at jeg skulle komme meg på bena igjen. Jeg kunne aldri har forestilt meg hvor langt jeg skulle synke, til og med nå i dag kan jeg nesten ikke leve meg inn i hvor langt nede jeg var for 1 år siden. Sorgen var ubeskrivelig!

Det eneste som har hjulpet etter alle årene som jeg løp fra den ene formen for behandling til den andre, er Yoga, Meditasjon og QI- Gong. Jeg praktisere alt dette daglig, i tilegg til gode rutiner og et lett og rent kosthold uten kunstig stimuli.

Så vil du bli bedre må du starte der du er NÅ. Det nytter ikke å løpe fra lege til lege og vente på å bli trodd, det blir du bare værre av. Bruk tiden konstruktivt, fyll på med noe som gjør deg godt. For kan du ikke gjøre det samme som du gjorde før, så er det sannheten, akkurat NÅ.

Hormonproduksjonen din er ute av kontorll, og blir ikke bedre av at du er despereat over alt du ikke kan gjøre NÅ. Bli forbanna, gråt, men for all del, du må senke skuldrene. Kan du ikke akseptere denne diagnoesen og at du er helt slått ut er det helt greit, men du må tilpasse deg, kroppen din trenger det. For fakta er, skal ” Fight or Flight” nivået ditt synke må du roe deg ned!

Når stressninvået synker kan du heles innenfra…..

Hvilken som er din vei til en bedre hverdag er opp til deg å finne, men et lite tips fra meg kan du få:

Spør deg selv- Hva er det som gir mening og overskudd akkurat NÅ, i denne fasen av livet ditt?

Lytt til svaret som kroppen din gir, og  ta i mot!

https://www.youtube.com/watch?v=ksWrf8AmsQ8

2 thoughts on “ME/ CFS helbredes ikke av leger og medisin, nøkkelen kan finnes i deg…

  1. Flott! Som den engelske poeten skrev det,men her på norsk.Det nytter lite å løpe prøve fange sommerfuglen,når den sitter på din egen skulder;)

Kommentera

