Uncategorized · Yogamat

Mandagsmiddag …

Mungbønne og linsekaker (vegan, gluten og sukkerfri)

Når jeg lager Mungdal og ris lager jeg alltid litt for mye. Jeg kan bare ikke kaste mat og jeg har en del rester i kjøleskapet. Det er helt perfekt siden jeg bare elsker å kaste noen rester i panna og spise middag på et blunk.

Men en dag sto jeg og kikket med gru på alt som enten måtte kastes eller spises. Det kan bli litt vel ensformig med linser og ris hver dag, så med ett kom det til meg, at det er jo det de inneholder alle disse ferdigpakkene med veganburgere osv. Så hvorfor ikke forsøke å lage noen selv?

Så da tok jeg det jeg fant og lot det stå til. Reultatet overasket til og meg, nå er det tredje gang jeg forsøker og siden alle gode ting er 3 deler jeg den her 🙂

Eh, nesten da, for jeg har ikke for vane å måle og skrive opp underveis, det er jeg litt for kreativ for, så du må bare smake til underveis.

Mugdal, ferdigkokt

Lag grønnsaksfarse av:

1 del Mungdal ( kokt og nedkjølt)

1 del ris ( kokt og nedkjølt)

1- 2 kopper økologiske linser (kokt og nedkjølt) eller kjøpt på boks

2-3 ss tahin ( sesampasta)

2 ss linfrø

1 ss  raps ojle for steking eller annen vegan olje

rismel

krydder må varieres utfra hvor stor farse du lager, smak til underveis.

2-3 klyper øko salt

2-3 klyper cayennepepper

1- 2 ss buljong, uten gjær og  sukker

2-3 ss kummin/ spisskumin

2-3 ss garam masala

1 kopp ferske urter, koriander, eller timian, eller begge deler

  • Rismel for å få kaken til å henge sammen.
  • Kjør alt til en røre som om du skal lage Humus.
  • Mos alt med stavmikser, da blir ikke røra for bløt og gjevn.
  • Ta en test og stek en kake i panna, bland i mer rismel om kakene faller fra hverandre.
  • Stekes ca 2-3 min på hver siden til de blir gylne, faste og sprø utvendig, innvendig er de myke.

Server med rødbetsalat, guacamole, ris/ glutenfri makaroni med spinat.

Rødbetsalat til ca 4 pers:

2 -3 store ferske rødbeter

3-5 ss ekstra virgin olivenolje, eller annen vegetabilsk olje

1 klype  sotørket salt

1/2 ts cayennepepper

  • Skrell og riv rødbetene, med rivgjern eller kjøkkenmaskin.
  • Ha olivenolje i en bolle, hell de revne rødbetene i bollen og rør om og server.
Mungbønne og linsekaker med spinatmakaroni og rødbetsalat

Guacamole:

1- 2 stk Avocado

1 stor håndfull fersk koriander

1 liten klype soltørket salt

  • Ha alt i en bolle, mos alt med stavmikser og server.

Ps. restene har du på et luftett glass i kjøleskapet

Glutenfri makaroni med spinat:

  • Kok opp og hell av vannet på den glutenfrie makaronien, hell av vannet i et dørslag og sett til siden.
  • Lag spinet saus

Spinatsaus:

2- 3 kopper frossen spinat

1 klype øko salt

1 klype sellerisalt

1/2 klyper cayennepepper

1 klype buljong, uten gjær og sukker

1 ss tahin

  • La spinat og krydder surre i varm gryte med olje.
  • Tilsett litt havremelk, la det hele få et lett oppkok.
  • Smak til sausen og rør godt under hele prosessen.
  • Når sausen er klar har du i den ferdig kokte makaronien, et voila 🙂

Du lurer kanskje på hvorfor du ikke finner hvitløk og ingefær i mine oppskrfter. Jeg unngår bevisst animalske produkter, melk, egg, gluten, hele kål og løkfamilien, på den måten holder jeg blodsukker og kroppen i full vigør med overskudd og balanse. 

3 thoughts on “Mandagsmiddag …

  1. Hei Monica!

    Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

    Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.

    Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine nettsteder.

    For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Ha en fin dag!

    Vennlig hilsen,
    Elin
    Alleoppskrifter.no

Kommentera

