Uncategorized · Yoga · Yoga & helse

Forkjølelesetid, hvordan takle tikkende bakteriebomber!

Bilde

Akkurat nå mens det rasler i halser, og suser i neser, takker jeg meg selv lykkelig over mitt lille nesehorn. Men for å unngå smitte, dukker jeg høflig ned i skjerfet mitt når damen foran meg i butikkøen lar det stå til og slipper ut en bakteriebombe,  i mitt stille sinn kunne jeg ønske at jeg ikke var så høflig men, hadde meg med neshorn som jeg kunne dele ut….

Fra jeg var ganske liten kan jeg huske det merkelige plastikkhornet som kikket ned på meg fra baderomshylla. Med en mor som alltid har vært over gjennomsnittet opptatt av helse og ikke minst forebygende helse, var det en naturlig selvfølge at nettopp vi skulle ha et nesehorn på hylla. Jeg fikk aldri dreisen på dette med neseksylling og gav opp, til og med da jeg tok yogakurs for gravide og sto til ansikt med ansikt med en smilende yogaengel som viste oss hvor lett en tett nese kunne reddes, fikk jeg det ikke til å flyte….

Det var først da min yogalærer under utdannelsen, brukte de magiske ordene menopause og nesehorn i samme setning at jeg kviknet til, – wow, kan dette hjelpe meg fra å tørke ut, jøss, dette skal jeg bare få til. Forfengeligheten lenge leve!

Vel, selv om det ser ut som om overgangsaldern er et stykke frem i tid, så har i hvertfall dette bildet av en gammel uttørket dame fått meg til å gripe gladelig etter mitt blå nesehorn, hver morgen.

Jeg har brukt det i 2 år nå, og hele den siste pollenseseongen, fra mars til og med september har jeg ikke rørt en allergipille, hver gang det brygges opp til halsvondt, hodepine eller jeg blir skikkelig snørrete, tar jeg en runde med nesehornet, og bank i bordet, det hjelper hver gang. Jeg har til og med fått ungene til å ta ansvar for forkjølelesene sine, og nå er snufsing bare en liten bøkdel av hva det en gang var.

Nå som jeg vet dette skjønner jeg bare ikke at folk velger å gå rundt som tikkende bakteribomber, og spre snørr og andre lumskheter,  som harkende drager og spruter rundt i sine omgivelser.

Så jeg har bestemt meg for  å slå et slag for neshornet. Ikke bare hjelper det mot umiddelbare tilstander som tette neser, det holder nese og luftveiene åpne for det de er skapt for, nemlig å transportere luft, og luft vil vi ha, til alle kroppens funkjsoner. Når alt flyter som det skal, bidrar dette til en optimal hormonsproduskjon, tette neser, øresus og hovne kjærtler i halsen motvirker dette.

Så, en regelmessig skylling av nesa, påvirker ører, nese og hals og kan forebygge hovne kjærtler i hals, bihuler, og styrker luftveiene og immunsforsvaret generelt. Og som om ikke det var nok, det styrker øynene og avspenner ansiktet slik at du holder deg ung og smidig 🙂

Øre nese og hals er en evigvarende sirkel som samler opp bakterier, forurensing og annen morro, og kan slå deg helt ut, og inn på legekontoret. Kjedelig sted å tilbringe tiden på når du kan være i full vigør med familie og kolleger. Så hvis ikke du er en av de som faktisk nyter av å hangle og smitte oss som er rundt deg, hvorfor ikke spare deg selv og ungene dine for nedsylta vinterstid og gjør kort prosess på hele bakteriebomba?

Nesehornet kan kjøpes på apotek eller nettet, det følger skje til salt og bruksanvinsing i pakken.

Her under finner du den på nett:

http://www.yogaprosess.com/norsk/yogabutikk/index.html

Ps. Har du neseskylle, husk 1 ts salt uten jod, til en halvliter lunkent vann, fysisk vann, Enjoy 🙂

 

One thought on “Forkjølelesetid, hvordan takle tikkende bakteriebomber!

  1. Ja sånn er det ” ikke gjør som mora di sier,også videre! Takk for at du nå minner mora di på hvorfor jeg brukte det, så nå skal jeg bruke mitt ganske nye igjen.Ørelys behandlingen (otopati)er og utrolig bra på tilstander som er mere hardnakket.Nys i armhulen kunne jo være det minste krav til nysere og snufsere der ute og Håndvask,Håndvask og Håndvask.

Kommentera

