Yoga

Yogaprogram for å gi slipp

Torsdag kveld fikk jeg et spørsmål fra en av mine elever som jeg synes er så viktig at jeg må dele det her på bloggen. Heldigvis fikk jeg tilatelse til å bruke det her. Det er et tema som jeg er veldig opptatt av, nemlig det å gi slipp.

Vi kan ikke bygge opp og gå fremover uten å gi slipp på det som har vært. Å springe lettfotet gjennom livet er mye enklere og smertefritt, om ikke ryggsekken er full av gammel bagasje. Min drøm er å slippe det som ikke er viktig akkurat nå, jeg har nok skuffer og skap å putte ting i, jeg heier på at de holder seg der til jeg trenger de, og at med tiden flyr de med vinden til et sted langt borte hvor fortiden kan bo.

Å være lærer og å undervise i yoga er en viktig del av livet mitt, og kanskje den største delen av livet mitt akkurat nå…. Alt det jeg lærer bort, er ting jeg trenger å lære selv, alle råd jeg gir, er råd jeg trenger selv, så enkelt er det. Jeg er ingen enkel, snill og ukomplisert sjel som har alle svar, jeg er som de fleste, like mye i fortid og fremtid som her og nå. Det fasinerer meg hvor langt ute på vidda jeg kan være, og at det skal så lite til for å bringe meg selv tilbake til meg selv igjen. Det som kanskje er min største styrke er, at jeg har mot til å gå i dybden av meg selv, og oppdaget alle de sidene som ikke er så billedskjønne. Jeg har hele livet mitt med meg inn i yogarommet og som lærer kan jeg dra nytte av alle erfaringer jeg har gjort, samtidig som jeg hele tiden lærer noe nytt av de jeg underviser. Sannheten er at de er mine lærere og jeg er deres elev….

Her kommer spørsmålet som fikk mølla til å gå-

”Heia Monica

Har du noen Yoga tips når man trenger å gi slipp? Det finnes et menneske i livet mitt som jeg må gi slipp på, men jeg klarer ikke. Tenker alt for mye på vedkommende og det gjør vondt i hjertet mitt på grunn av savnet jeg føler. Jeg tenkte at Yoga kanskje kunne hjelpe meg. Hva tenker du?”

Svar:

Hei fine deg!

Takk for at du spør meg, for en tillit, jeg tror at du har svaret selv, det ligger i spørsmålet, yoga kan nok hjelpe deg.

Jeg hadde ikke overlevd 5 år med ME og den sorgen det innebærer uten yoga.

Mye av det vi gjør på yogamatta er forberedelse til mentale strekk, slipp osv. Det gjør oss sterke nok til å ta ansvar for livet vårt. Det er dermed ikke sagt at det er enkelt eller smertefritt, det gjør vondt, det er ikke til å komme unna. Men om du tør så vil endringene komme av seg selv, gradvis……

Jeg har selv erfaring med at det er først når jeg går helt inn i kjærnen og fordyper meg, overgir meg til smerten og annerkjenner at dette kan jeg ikke endre, at det slipper. Å gi slipp handler om å se tingenes tilstand slik de er.

Det er som å stirre tigeren i hvitøyet og vite at det er det siste du gjør før du blir spist!

Når ting blir for tungt, når jeg ikke klarer å bære meg selv mer, mediterer jeg, det er ikke lett å vite hva som hjelper, men intuitivt finnes det svar. Jeg pleier å spørre den underbevisste delen av meg selv om det finnes noen ubesvarte spørsmål relatert til et tema, situasjon eller menneske som plager meg, umiddelbart dukker det noe opp. Men det er ikke sikkert at svaret er det jeg ønsker, eller klar for å forstå. Så jeg bare lar ting komme til meg og lar mulighetene stå åpne.

Neste trinn blir, å finne ut hva kroppen trenger, jeg legger meg på yogamatta, og gjør avspenning, scanner hele kroppen fra tærne og opp, blir bevisst kropp, pust og sinn. Og så lar jeg kroppen begynne å bevege seg. De yogaøvelsene som er mest effektive for meg mht å gi en umiddelbar opplevelse av å gi slipp, er de hvor vi holder på pusten inne eller ute så lenge vi kan, jeg har laget et forslag til et kort yogaprogram.

Det kom til meg at jeg måtte prøve disse rådene selv før jeg la det ut på bloggen. Så i morges satte jeg meg ned, og spurte meg selv, hvilket tema i mitt liv er det jeg ikke gir slipp på?

Svaret som kom, ble intensjonen for å gjøre dette yogaprogrammet, Jeg bestemte meg for å bruke denne intensjonen under hele reisen, ganske interessant å ha et tema som utgangspunkt for en yogapraksis. Hva som blir resultatet av hva jeg har satt i gang er for tidlig å si, men akkurat nå føler jeg bare godhet og varme i hele kroppen.

Så værså god, prøv selv, gi deg selv tid i stillingene, men la det være en flyt i de siste, finn roen og nyt!

Båten

Utgangsposisjon:

Ligg på ryggen, lukk øynene, armer langs kroppen, rette ben og en liten avstand mellom føttene. I denne øvelsen skal du holde pusten inne så lenge du kan, du knytter nevene, ansiktet og alle muskler, spenner hele kroppen.

Denne kan du i utgangspunktet gjøre om du er frisk og ikke har hjerte problemer.

  • 1 Pust inn, knytt never og løft de langs siden av kroppen, løft hodet, med haken ned mot bystet, armer og ben ca 10 cm fra gulvet.
  • 2 Hold stillingen så lenge du kan holde pusten inne.
  • 3 Første impuls på at du må puste overser du, og gjerne neste også, ikke gi deg før hele kroppen rister, når du ikke kan holde pusten lenger, gi slipp.
  • 4 Ta en god lang pause til pusten roer seg helt ned igjen, slik at du når tilbake til nullpunktet. Gjenta 3 ganger til 5 ganger.

  • Variasjon, ligg flatt på gulvet og spenn hele kroppen så lenge du kan, neste runde kan du løfte armer, hode, ben 2 cm fra gulvet du øker gradvis høyde fra gang til gang.
  •  Etter siste runde legger du deg på magen, armene langs siden og hodet hviler til en side av gangen.

Snake pose/ slangen

Snake pose
  • 1Ligg flatt på magen med strake ben og føttene samlet, flett fingrene sammen og plasser hendene på toppen av baken. Plasser haken i gulvet. Dette er utgangsposisjonen.
  • 2 Bruk nedre del av ryggmusklene, løft brystet så høyt som mulig opp fra gulvet. Dytt hendene lenger bak og løft armene så høyt som mulig, forestill deg at armene blir dratt bakover.
  • 3 Løft kroppen så høyt som mulig uten anstrengelse. Press skulderbladende sammen og se fremover. Sakte kom tilbake til utgansgposisjonen og slappp av i hele kroppen. Slipp hodet til den ene siden.
  • Pusten: du puster dypt inn når du løfter deg opp, holder pusten inne mens du er oppe, bli oppe så lenge du kan holde pusten, når du må puste ut, puster du sakte ut og senker deg rolig ned.
  • Fokus på hjerteområdet, Anahata Chakra.
  • Gjenta 3 ganger til 5 ganger og gjør som båten, hold pusten lenge inne, statisk.
  • 4 Etter siste runde, ligger du bare på magen en stund, la pusten og kroppen falle til ro.

Barnet

Barnet

Utgangsposisjon:

Pust inn og kom opp på alle fire, armer og ben rett ned fra skulder og hofte. ca en håndsbredde mellom lår. Plasser den ene storetåa på den andre, spre helene utover, så du lager en skål å sitte i.

  • 1 Pust ut, sett baken på helene og kom ned i barnet, spre lårene litt fra hverandre og synk ned mot underlaget. Flytt opperskomheten inn i navleområdet, og Manipura Chakra, bli her i ca 5- 10 pust.
  • 2 Når du er klar, pust inn, før den ene hånden bak på ryggen, grip den ene hånden rundt den andre, og rett deg opp med lukkede øyne,pust ut og legg håndflatene ned på lårene. Du sitter nå i Diamantstillingen.

Diamantstillingen
  • 3 Bli sittende med lukkede øyne en stund til ryggsøyla retter seg opp, hodet er en forlengelse av ryggsøyla, alt faller på plass av seg selv.

Nakkestrekk

Still deg på alle fire

på en utpust kommer du tilbake i barnet

Barnet

Innpust og rull opp på toppen av hodet, du får en strekk i nakken,

NB. lytt til kroppen, og nakken, ikke dra eller press! Stikkord, letthet& nysgjerrighet.

Nakkestrekk/ hoderulle
  • Pust inn og kom tilbake i barnet
  • Repeter 3- 5 ganger
  • Avslutt i Diamantstillingen

Meditasjon/ fordypning i din intensjon

Easy pose

Forberedelse til ujjayi- pusten og meditasjon

  • Om du må justere noe, gjør du det nå, om du ikke kan eller vil sitte på knærne, sett deg godt til rette i en meditasjonsstilling. Husk baken skal være høyere opp enn knærne, plasser bena som du vil, evt easy pose. Ryggen skal være oppreist, hodet peker rett frem og er en forlengelse av ryggsøyla, hodet hviler lett på toppen som en ballong. Lukk øynene, hendene hviler på lårene, med håndflata pekene opp eller ned, fingerstilling/ mudra, sett tuppen på pekefinger og tommel mot hverandre.
  • Gjør en lett avspenning her, legg merke til hvordan du sitter og hviler mot underlaget, finn roen og forbered deg til ujjayii- pusten, bruk god tid.

Kjenner du ikke til, Ujjayi- pusten,finer du den beskrevet på bloggen….

  • Slik sitter du i ca 5- 10 min. Ha fokus på lyden av pusten og pausene i mellom. 
  • Neste gang du puster ut, slipp tungen og slipp ujjayi- pusten og pust spontant.
  • Sitt stille og hold øynene fortsatt lukket
  • Vend oppmerksomheten til hjertet og pust inn i hjerteområdet og Anahata Chakra, fargen er grønn og sitter i midten av kroppen, stikkord – Love.
  • Etter en stund flytter du oppmersksomheten, og puster inn i halsområdet Vishuddi Chakra, chakraet sitter midt i halsen fra utsiden av halsen og baksiden på nakken, fargen er turkis, stikkord- Surrender.
  • Slipp oppmerksomheten og gå tilbake til pusten, den spontane pusten i nesa, øynene er fremdeles lukket men ser ned på nesetippen. Sitt slik.
  • Kommer det noen tanker, impulser eller følelser er det helt greit!
  • Avslutt hele seansen med å legge deg ned i en restituerende stilling, vi gjorde i forrige gang.

  • Bygg godt under hjerteområdet, legg armene rett ut til siden og underarmene i rett vinkel 90 grader fra overarm. Du åpner brystet og hjertet.
Restituerende stilling/Restorative pose
Alternativ stilling.

Bruk god tid på å komme ut av stillingen, ta deg gjerne et bad i forkant av seansen. Etter yogapraksisen, vent en halv time før du spiser og snakker med noen, og ta det rolig, unngå pc, mobil og tv, husk at du vekker sansene dine, og er veldig følsom etter en slik yogapraksis, bruk tid for deg selv, få nok hvile og gå tidlig i seng.

Jeg føler virkelig med deg, og kjenner meg igjen i ditt spørsmål. Det er så mye å bære og hjertet kan rett og slett få for mye, vie litt tid og opmerksomhet til hjertet ditt, og la deg selv sørge, det tar tid, vær generøs mot deg selv og vær vennlig, og ikke minst vis deg selv medfølelse. Vi kan ikke slippe noen før vi er ferdig med å bearbeide hvorfor vi er så knyttet til dem.
Yoga har hjulpet meg så mye, ikke minst i forhold til menneskene i livet mitt, uten yoga hadde jeg ikke vært her i dag, og jeg kunne ikke tatt de prosessene som jeg gjør. Jeg har full tillit til at jeg kan løse gamle floker, problemer, sorg og angst, med pust, nysgjerrighet og kjærlighet til meg selv og kroppen min.

Kroppen husker og løser mye for oss om vi tar den på alvor, så lytt til hjertet ditt, det har noe viktig å si deg, bruk tid og vær åpen.

Det er et kjempe viktig tema som ligger hjertet mitt nær. Jeg håper du kan bruke noe av det jeg har foreslått.

Namaste!

2 thoughts on “Yogaprogram for å gi slipp

  1. Takk for et viktig og spennende innlegg!
    Jeg har prøvd noe av det du skriver her, og resultatet er overveldende! Å være fullt og helt tilstede i smerten, og oppleve at det er trygt å gi slipp… det er stort! For en befrielse! Min personlig erfaring er at selv om jeg klarte å gi slipp ved hjelp av Yoga, så kom smerten etter hvert tilbake. Det kan derfor være lurt å fortsette med øvelsene over en periode.
    Uansett har du hjulpet meg med å komme videre, i stedet for å henge fast i sorgen.
    Takk kjære deg ❤
    Namaste.

    1. Selv takk Rose!

      Jeg har gjort denne øvelsen i noen dager også. Selv om opplevelsen av det jeg ikke kan gi slipp på har endret seg, har jeg tenkt på akkurat det du skriver. Smerte slipper ikke så lett, men over tid, når praksisen blir intergrert i systemet vil du oppleve at noe har sluppet, innen den tid er det bare gjenta så ofte det er nødvendig…..

      En annen ting som også er viktig å legge merke til, er hva som har endret seg. Legg merke til, og ta til deg alt det du får til, annerkjenn det og flytt fokus mellom med det du ønsker å slippe og det du faktisk klarer å slippe. Du vil snart oppdage at du gjør noe aktivt for å endre situasjonen. At du er bevisst med kropp og ikke bare tanke, vil gjøre stor forskjell, så fortsett med de fysiske øvelsene også.

      Takk for så fin tilbakemelding, kjempe viktig og lærerikt for meg å få tilbakemeldinger på hvordan rådene virker i praksis, takk for at du satte av tid til det!

      Ha en fortsatt deilig helg, og lykke til videre med fordypelsen ❤

      Namaste

Kommentera

