Yogamat

Yogamat to go :)

Mungdal
min matboks 🙂

Det er alltid en liten utfordring å vite hva jeg skal ha med i matboksen når det eneste jeg spiser er varm mat. Kroppen min fungerer best på ris og lette mungbønne retter, enkelt og greit…

Etter å ha sjonglert med plastbokser, synkende blodsukker og fristelser som ikke gjør kroppen og energien min godt, fant jeg løsningen på utfordringen.

Dagens middag inntas klokkka 12.00, og jeg er på farta ut og er ikke tilbake før sent sent i kveld, så jeg lager meg Mungdal, ris og ghee,  yogamaten som holder hele veien 🙂

Ja, det var det jeg skulle dele med deg, min indiske matboks, nå skal den til pers, premieren er i kveld etter siste klasse, ville bare si fra at du er med på verdenspremiere i kveld 🙂

Og her kommer oppskriften!

Mungdal:

Kjøp mungdal i en asiatisk eller innvandrerbutikk eller helsekost, your choice. Mungdal er, skrelte mundbønner, de er gule og små.

  1. Skyll godt i en sil eller dørlsag
  2. 1 del mungdal og 2 deler vann
  3. kok i kjele i ca 20 min under lokk
  4. tilsett gjerne litt salt og fennekel frø, litt buljong uten gjær og sukker. Evt krydder du liker selv, bruk fantasien
  5. kok inn allt vann og når den er ferdig rør om med en skje, til det blir en gulhvit mos

Tilbehør:

Grov Basmati ris, skyll godt som beskrevet over, her er det også 1 del ris og 2 deler vann, koker i ca 20 min.

Ghee: Smelt meierismør i en kjele, når alt er smeltet, legg et papirtørk i en sil og sil smøret over i en annen bolle, alt det hvite og grumsete i smøret kaster du

(en) Joy!

2 thoughts on “Yogamat to go :)

Kommentera

