Meditasjon · Uncategorized · Yoga · Yogapust- pranayama

En pust i bakken…..

 Pranayama, kunsten å puste, lade og forvalte energi!

Pustekurs, pustekor og pustebøker har vært på vei inn en stund, det er trendy å puste, det er en hel industri basert på pusten.

Men vet du hva, pust er gratis, du trenger ikke å betale et øre for å få kontakt med pusten og bygge opp energi innenfra, så lenge du har lunger har du full tilgang hele dagen, hele natten, hele livet. Pusten kan lindre smerter, stress, angst, søvnløshet og fordøyelsesproblemer for å nevne noen. Jeg vet hva jeg snakker om, selv har jeg vært så syk at kroppen ikke kunne bære meg, det var pust og yoga som fikk meg opp av senga.

Her kommer en pusteøvelse som jeg har lyst til å dele med deg.

Ujjayi pusten er en liten smakebit på mangfoldet av pusteøvelser fra Yoga.

På sanskrit heter pust Pranayama.

Prana= liv

Pranayama betyr forlengelse av livskraften.

Så hvorfor ikke forlenge denne livskraften som siver inn og ut 24-7

Vær så god:

Ujjayi (utallles Ojai) eller speil- dugg pusten, åpner opp luftveier, hjelper pusten slappe av og hjelper sirkulere energi i ”energikroppen”. Det er en av de enkleste pusteøvelser, men veldig effektiv.

La oss utforske følelsen vi er på utkikk etter med Ujjayi pusten. Åpne munnen og pust utover, som om du prøver å lage dugg på et speil. Eller som om du sakte sier ‘hah’. Legg merke til hvordan det åpner opp på baksiden av halsen, og hvordan det blir en raspende lyd, når det er i boks, undersøk, hvor avslappet du kan gjøre det.

For å få fullt utbytte av denne pusteteknikken, sett tungespissen opp i taket av munnhulen, rett bak de øvre fortennene. La tungen hvile lett. Dette åpner  åpner opp i halsen og lukker din energikropp, slik at det bedre kan sirkulere energi.

Sett deg godt til rette, med oppreist ryggrad, hodet er en naturlig forlengelse av ryggsøyla. Hodet peker rett frem, lukk øynene. Hendene hviler på lårene, håndlatene peker opp eller ned, fingermudra/ fingerstilling, tommel mot tuppen av pekefinger.

Begynn med å sitte å legge merke til den spontane pusten i nesa, studer inn og utpust. Konsentrasjonen er på pusten, og når den er etablert, se for deg ryggraden din. Du skal puste opp og ned langs ryggsøyla, fra halebenet og opp til nakken, legg inn en pause når du når toppen og en pause når du kommer ned. Ikke dra pusten, la pusten være spontan, etter hvert forlenger du pusten, husk letthet, dette er ikke en prestasjonsgren.

Når du har etablert kontakt med ryggraden, og du kan ta pauser oppe og nede, mens du holder pusten inne i nakken, og ute ved halebenet, kan du legge på Ujjayi. Igjen, uten å dra eller presse, finn din rytme, lytt til kroppen din, lyden trenger ikke være høy, det holder at du selv kan høre den.

Slik sitter du i ca 5 min. Ha fokus på lyden av pusten og pausene i mellom. Du kan også lytte etter lyden ”Soo” på innpust og ” Ham” på utpust, igjen dette foregår på innsiden med munnen lukket.

Jeg bruker mala når jeg gjør en slik øvelse, men det er en annen historie 🙂

Lykke til med å utforske Ujjayi pusten, sett 3- 5 minutter om dagen, og nyt energien du bygger opp, forvalt den vel!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s