Uncategorized

Hallo weeeeeen

Tenk at jeg av alle mennesker, den store Halloween motstanderen stolt poster bilde av mitt selvkomponerte gresskarhode. 

For et år siden var jeg på et langtidsopphold på Skogli, på Livsmestringskurs for folk med ME, de skulle kaldt det ” Livskraft- mistekurs” jeg har aldri vært så dårlig og så langt nede. Der oppe på Lillehammer lærte jeg alt om ME, og alle begrensninger som lå i det, jeg lærte å kjenne hvor J…. sjuk jeg var. Jo mer kjente etter jo mer mistet jeg livskraften… Til slutt lå jeg i en seng og ble gradvis værre, jeg kunne ikke en gang gå meg en tur, for bena var så tunge og kroppen kunne ikke bære meg dit jeg skulle, istedet fikk jeg opplæring i bruke rulator på motor…….

Selv om jeg med modig møtte mine veiliedere og kursdeltakere, med ”mindfull” mine, og forsøkte å overtale meg selv om at slik det er nå, er også noe å lære av, men jo lenger oppholdet varte og desto dårligere jeg ble, jo kortere ble det mellom tårer, og fortvilese, og trygt alene inne på rommet, krøp jeg under dyna, lengtet hjem og bort fra sykdom, fortvilelser og frustrasjoner…..

For et år siden sverget jeg, at overlever jeg dette så skal jeg omfavne en hver anledning til å feire høytider og festligheter, droppe all surmuling over handelstandens hysterisek forsøk på å få oss til å kaste oss over ” unorkse” høytider og åpne armene til livet, slik det er og de tilbudene som kommer, hvor enn de kommer fra.

I år, kjøper jeg gresskar som jeg huler ut, tråler nettet for idér, til mat, kostymer, musikk…….

Denne dagen skal feires med bravur, som minne om hvor langt fra livet jeg var der jeg lå i mitt lille rom langt fra de kjæreste menneskene som gir alt mening……..

Dagen i dag minner meg om fjorårets ”død”, overgangen til livet og gleden over å ”være” og hvor takknemlig jeg er for hver ny dag jeg får. Så i dag blir det fest for godjenta min og venninnene hennes, og jeg skal være heksa du ikke kunne forestille deg og skremme alt og alle som kommer på døra….

……. som seg hør og bør

God Halloween!

Uncategorized

Peace in mind, heart and soul….

 

”Grant me the serenity to accept the things I can not change, courage to change the things I can change, and the wisdom to know the difference.”

St. Francis of Assisi’s prayer

Yoga

Sitter du her og venter på helg, ta en strekk! Stuck in a Chair, do Chairyoga :)

Lukk øynene og munnen,  plasser håndflatene på lårene og pust, Legg merke til underlaget du sitter på, fotsålene mot  gulvet, baken på stolen. Legg merke til pusten din, er den i magen, brystet, puster du i det hele tatt?

Veksle mellom å fylle magen og brystet med luft, sett armene i siden for å oppleve at du utvides innenfra.
Krum ryggen, pust!
Pust inn og se opp i taket, skyv brystet frem, vær oppmerksom på nakken, ikke sleng den fra deg!
Pust ut, se ned, skyv armene fra deg og skyt rygg som en katt, slipp hodet fra deg.
Pust inn, strekk den ene armen så høyt du kan mot taket, og den andre skyver du fra skulderen og ned i gulvet, gjenta på andre siden. Ryggsøyla er rett, hode en naturlig forlengelse av ryggsøyla. Nesa vender frem, øynene er åpne eller lukket.
Se frem, hendene samlet over hodet, pust fritt og svai fra side til side som en svaiende palme, slipp albuer og hodet.
Skulderrulle, fingertuppene er samlet på  toppen av skuldrene, pust inn når du kommer opp og ut på vei ned.
Albuer møtes foran i skulderullen, gjenta 3- 5  runder, og snu motsat vei
Pust inn plasser den venstre hånd på høyre kne,  pust ut og plasser den høyre armen bak på ryggstødet og,  se over høyre skulder. Sitt en stund og pust inn i vridningen, gjenta på motsatt side.
Pust ut, strekk armen bak deg, se på hånden, pust her og skift side.
Pust inn, skyt brystet frem igjen, støtt deg på stolsetet.
Pust ut, slipp overkroppen ned på lårene, flytt hende fra stolsetet og sett håndflatene i gulvet, vær her og pust 5- 7 ganger, fokus på magen.
La hodet henge løst, hodet er det tyngste punktet, tyngdekraften strekker ryggsøyla, pust godt for større effekt.
Pust inn og kom opp, pust ur og legg håndfatene på låret. Pust inn og løft  den ene armen,rett vinkel ut fra skulderen (så langt det er det er mulig)  Pust inn når du spriker med fingrene og ut når du krummer, gjenta 10 ganger.
Bøy tommelen inn i håndflata, de andre fingrene griper om tommelen, press luften ut av tommelen, pust ut. Veksle mellom å åpne og lukke neven, bruk kraft og luft, gjenta 10 ganger på begge armer.
Venepumpe, ( punper blodet tilbake til kroppen) pust inn når hånden peker opp og ut når fingrene peker ned, så rett arm som mulig ut fra skulderen, gjenta 10 ganer og avslutt med å sirkle hånden til hver side. Og legg håndflatene i fanget, sitt litt og bare opplev virkningen. Før du fortsetter til øvelse.
1 Pust inn og trekk det ene kneet mot deg, sitt her og sirkle foten 10 ganger til hver side.
2 Pust ut og krum tærne, pust inn og sprik med tærne. Utforsk ytterpunktene.
3 Venepumpe, pust inn og trekk tærne mot deg, pust ut og skyv tærne fra deg.
Alle fotøvelsene gjentas på begge sider, husk å puste, bruk kraft for å pumpe blodet tilbake i kroppen, det får i gang blodomløpet og styrker kroppens naturlige prosesser.
Hofteåpner. Pust inn, legg den ene foten på motsatt kne, legg en arm på kneet, ikke skyv bare pust, lå hoften og lysken åpne seg selv. Pust her 5- 10 ganger.
Sett peke og langfiner på kneet, du dytter forsiktg med fingrene, la benet vippe opp igjen av seg selv, utforsk hvor lite  du skal dytte før det skjer noe i hoften? 10 ganger, gjenta på motsatt ben.
Tvinn armer og ben, overarmene kommer i en rett vinkel frem fra skuldrene og foran brystet, lukk øynene og sitt her, bruk kraft for å få en aktiv spenning i armer og ben, pust 10 ganger.

 

 

Det var et lite yogaprogram til deg, bruk hele, deler av det eller ingeting, det er opp til deg, det virker bare ved å lese og se for deg at du gjør det, sånn er det med den saken 🙂

Ha en deilig torsdag videre, nyt sola og la deg bade i lyset inn i morgendagen og helg.

Namaste!

Meditasjon · Musik · Uncategorized

Chanting OM Meditation

Music for Deep Meditation

<iframe src=”https://embed.spotify.com/?uri=spotify:user:monicacharlott:playlist:0c051BIvBTy6zLZmcUS4BO” width=”300″ height=”380″ frameborder=”0″ allowtransparency=”true”>

FODMAP- IBS/ IBD/ ME/ CFS · Uncategorized · Yoga · Yoga & helse

ME/ CFS helbredes ikke av leger og medisin, nøkkelen kan finnes i deg…

Jeg får ofte spørsmål om råd fra mennesker som sliter med ME/CFS og  jeg har en ting å si……

Jeg forstår desperasjonen etter å finne et menneske som har svarene, en lege som tror deg og spesialister som kan gi deg den rette behandlingen.

Jeg vet hvordan det er å leve med en uvisshet og et ønske om å finne behandling og jeg har erfart at det er ingen løsninger hos legene, medisinen eller andre mennesker. Nøkkelen fant jeg i meg selv.

Selv reiste jeg til slutt til India, det var en milepel, fysisk, mentalt og åndelig og har snudd alt på hodet mht helse….

Du kan ikke forvente at legene kan gi deg behandling mot ME, det finnes ingen kur NÅ, bortsett fra det du kan gjøre selv, enkelt og greit!

Så innen det kommer en løsning er kuren: Søk innover, og bruk meditasjonsaktiviteter, det er det faktisk forsket på og hjelper mot ME/CFS.

Jeg er ikke en av de som sier at alt sitter i hodet og at det er bare noe du innbiller deg.  Jeg er en av de som spør, trenger du virkelig en leges, en spesialist sin mening og diagnose for å ta deg selv på alvor, du må gjøre noe nå, ikke vente på at verden skal tro deg.

Jeg har vært på ME kurs i regi av NAV og 3 ukers opphold på Skogli og ble bare 10 ganger værre enn det jeg trodde var mulig, det anbefaler jeg ingen. Jeg har vært sengeligggende og totalt invalidisert av støttegrupper og mistet troen på at jeg skulle komme meg på bena igjen. Jeg kunne aldri har forestilt meg hvor langt jeg skulle synke, til og med nå i dag kan jeg nesten ikke leve meg inn i hvor langt nede jeg var for 1 år siden. Sorgen var ubeskrivelig!

Det eneste som har hjulpet etter alle årene som jeg løp fra den ene formen for behandling til den andre, er Yoga, Meditasjon og QI- Gong. Jeg praktisere alt dette daglig, i tilegg til gode rutiner og et lett og rent kosthold uten kunstig stimuli.

Så vil du bli bedre må du starte der du er NÅ. Det nytter ikke å løpe fra lege til lege og vente på å bli trodd, det blir du bare værre av. Bruk tiden konstruktivt, fyll på med noe som gjør deg godt. For kan du ikke gjøre det samme som du gjorde før, så er det sannheten, akkurat NÅ.

Hormonproduksjonen din er ute av kontorll, og blir ikke bedre av at du er despereat over alt du ikke kan gjøre NÅ. Bli forbanna, gråt, men for all del, du må senke skuldrene. Kan du ikke akseptere denne diagnoesen og at du er helt slått ut er det helt greit, men du må tilpasse deg, kroppen din trenger det. For fakta er, skal ” Fight or Flight” nivået ditt synke må du roe deg ned!

Når stressninvået synker kan du heles innenfra…..

Hvilken som er din vei til en bedre hverdag er opp til deg å finne, men et lite tips fra meg kan du få:

Spør deg selv- Hva er det som gir mening og overskudd akkurat NÅ, i denne fasen av livet ditt?

Lytt til svaret som kroppen din gir, og  ta i mot!

https://www.youtube.com/watch?v=ksWrf8AmsQ8