Uncategorized

Problemer med å bli kvitt problemer?

En mann oppsøkte Buddha for å få hjelp med sine problemer. Etter mannen hadde fortalt Buddha et problem, svarte Buddha: ”Jeg kan ikke hjelpe deg å bli kvitt det problemet.”

Mannen ble overrasket over at Buddha ikke kunne hjelpe ham, så han fortalte Buddha om et annet problem, han tenkte med seg selv at Buddha i det minste kunne være i stand til å hjelpe ham med det problemet. Men Buddha sa ”Jeg kan ikke hjelpe deg med det problemet heller.”

Mannen begynte å bli utålmodig. Han sa: ”Hvordan kan det ha seg at du er den perfekte opplyste Buddha, når du ikke engang kan hjelpe folk å bli kvitt sine problemer”

Buddha svarte: ”Du vil alltid ha 83 problemer i livet ditt. Noen ganger vil et  problem forsvinne, men da vil et annet problem komme. Jeg kan ikke hjelpe deg med det. ”

Paff spurte mannen Buddha: ”Men, hva kan du hjelpe meg med, da?”  Buddha svarte: ”Jeg kan hjelpe deg å bli kvitt ditt 84´e problem.” Mannen spurte: ”Men hva er mitt 84´e problem” Buddha svarte: ”At du ønsker å bli kvitt dine 83 problemer.”

Kommentera

