Uncategorized

Diagnoser byr på mer enn begrensninger, yogapraksis med NFOI

I går praktiserte jeg yoga med noen medlemmer fra den norske foreningen for Osteogenesis Imperfecta http://www.nfoi.no/Omdiagnosen.aspx

Jeg ble spurt om jeg kunne holde en yogaintro på foreningens helgesamling, så jeg satte meg ned og googlet Osteogenesis Imperfecta (OI) OI er en medfødt genetisk sykdom som gjør at det ikke produseres nok kalium. Hvis du tenker deg et tre trenger det kalsium for å vokse seg høyt og sterkt, det trenger kalium for å kunne vaie i vinden uten at det brekker. Ved OI produseres det ikke nok kalium og det er derfor vanlig at barn født med dette brekker, lett og mye. Det er store variasjoner i OI alt fra hyper mobilitet til skjev rygg, skjev benstruktur i armer og ben, noen sitter i rullestol og noen får nedsatt hørsel som tidlig voksne.

Umiddelbart kjente jeg at dette må jeg bli nærmere kjent med. Etter selv å ha levd med en diagnose, har jeg erfart hvor tøfft det er å være ”syk” uten at det synes på utsiden, hvor tøfft det er å ikke vite om jeg blir frisk, og at det ikke finnes noen ”kur”. Yoga og NLP har gitt meg muligheten til å se min diagnose som et tilbud og det har gitt meg et nytt utgansppunkt for vekst, og kort sagt har det endret meg og gjort meg til en bedre utgave enn det jeg var.

Vel tilbake til Norsk forening for OI. Da jeg begynte å bli bedre kjent med OI følte jeg meg ganske puslete over min egen lille ”lidelse” og hvor heldig jeg er som er så bra tross alt, jeg har egentlig ingen grunn til å klage, jeg har full rørlighet, brekker ikke, og kan leve av yoga, det beste som finns i verden, for meg.

Så i går gjorde vi yoga i sammen, vi var ca 20 stykker, noen i rullestol, og alderen strakk seg fra 8- 50+ sittende i sirkel kunne jeg observere alle gjøre yoga på sin måte, og det slo meg igjen at yoga handler ikke om fancy og kompliserte akrobatiske stillinger, men å finne veien inn i meg selv, gjøre yoga fra mitt utganspunkt, med den kroppen jeg har. Ikke din kropp, eller sånn som du gjør det, men på min måte.

Jeg er imponert, inspirert, beriket, og ikke minst takknemlig for at jeg fikk muligheten til å oppleve dette sammen den fine gjengen fra NFOI!

Vil du vite noen mer om OI eller gi et bidrag til foreningen gå til http://www.nfoi.no/

Kommentera

